Vyökoevaatimuksia

TIETOA VYÖKOKEISTA

Aikuisten vyökokeessa on osattava tekniikat, jotka on lueteltu vasemmalla olevassa listassa. Kokeessa ei välttämättä pyydetä suorittamaan kaikkia vaadittuja tekniikoita, mutta kaikki on hyvä osata. Suoritettaessa aikuisten vyöarvoja, tekniikoita ei näytetä vaan ne on osattava. Käskyt antetaan Japaniksi.

Junioreiden vaatimukset ovat huomattavasti kevyemmät. Juniorit harjoittelevat vyökokeessa tulevia aikuisten vyökokeita varten, oppivat kuinka vyökokeessa käyttäydytään, oppivat esiintymään. Lisäksi junnut oppivat asenteesta, kunnioituksesta harjoituskaveria kohtaan, opettajia kohtaan ja tietysti dojo-etiketin. Junnujen ei tarvitse jännittää vyökokeita. Kokeissa katsotaan mitä vuoden aikana on opittu ja kuinka edistytty. Junioreiden vyökokeessa suoritettavat tekniikat näytetään, joten mitään ei tarvitse muistaa ulkoa.

Vyöarvojen suorittaminen ei ole pää-asia. Voit osallistua harjoituksiin myös kuntoilun kannalta.

Jos aloitat harjoittelun nuorten ja aikuisten ryhmässä, osallistut säännöllisesti harjoituksiin, leireille, special treeneihin ja harjoittelet myös itsenäisesti, niin 1.dan mustanvyön suorittaminen voisi olla mahdollista noin 8-10 vuoden päästä harjoittelun alkamisesta. Joillakin tämä matka saattaa kestää yli 20 vuotta ja toisilla lyhyemmän aikaa.

NUORTEN JA AIKUISTEN VYÖJÄRJESTELMÄ  (KYU):

5.kyu keltainen

4.kyu oranssi

3.kyu vihreä

2.kyu  sininen

1.kyu ruskea

1.dan musta

Hinnat löytyvät ( vyökokeet ja karateleirit) kohdasta

Hinta sisältää kokeen, sekä vyökoediplomin.

Vöitä saa tilattua seuran yhteistyökumppanilta, etusivulta klikkaamalla kohtaa Budopunkt.

JUNIOREIDEN VYÖKOEJÄRJESTELMÄ  (MON):

Junioreiden ensimmäinen vyökoe on natsakoe, josta hyväksytyn suorituksen merkiksi saa vyöhön kiinnitettävän nauhan.

Toinen vyökoe on juniorikeltainen (vyö, joka on valkoinen, mutta keskellä on keltainen raita).

Kolmas vyökoe on natsakoe, jolloin keltaiseen raitavyöhön kiinnitetään natsanauha.

Neljäs vyökoe on juniorioranssi ( vyö, joka on valkoinen, mutta keskellä oranssi raita)

Jne.. Eli joka toinen vyökoe junioreilla on natsakoe ja joka toisella kertaa vaihtuu vyön väri.

Yllä on kuva junioreiden vöistä.

Junioreiden kaikkien vyökokeiden hinta on 25e./koe

Hinta pitää sisällään vyökokeen, sekä vyökoediplomin ja ensimmäisessä vyökokeessa natsanauhan.

SIIRTYMINEN JUNIOREISTA NUORTEN JA AIKUISTEN HARJOITUKSIIN:

Noin 13 vuotiaana juniori voi siirtyä nuorten ja aikuisten harjoituksiin, tapauskohtaisesti jo aikaisemminkin. Jos harrastaja on suorittanut juniorivyöarvoja, hän voi päivittää vyöarvonsa nuorten ja aikuisten vyöarvoon tasokokeessa, jossa arvioidaan, mikä nuorten ja aikuisten vyöarvo hänelle kuuluu.

Tasokokeen hinta on 25e.