Juniorien harjoitukset

Junioriryhmät harjoitukset on tarkoitettu 6-13-vuotiaille lapsille.

Junioreiden harjoitus koostuu, peleistä, leikeistä ja kisailuista, jotka kehittävät lajissa tarvittavia ominaisuuksia.

Harjoituksesta noin puolet harjoitellaan lajia. Mikä sisältää paritekniikoita, perustekniikkaa, itsepuolustusta, potkuja, löyntejä, hallintaotteita, kaatoja jne.

Tärkeässä roolissa on myös lajille ominainen tyyli kunniottaa muita. Kunnioitetaan muita ryhmässä olevia, kunnioitetaan apuohjaajaa ja opettajaa. Kumarretaan aina salille eli dojolle tullessa ja lähtiessä. Kumarretetaan parille aina kun aloitetaan harjoittelu parin kanssa, myös lopuksi kumarretaan parille. Harjoitus aloiteaan rivissa kumarruksilla ja harjoitus päätetään kumarruksin. Tekniikoiden nimet sanotaan Japaniksi ja Suomeksi. Näin myös kielitaito kehittyy. Dojokuri on suhteellisen tiukka, mikä tarkoittaa sitä, että juomaan mennään kun siihen saadaan lupa, sama koskee myös wc käyntejä, puhelin on äänettömällä, eikä sitä käytetä harjoituksen aikana, kiroilu on kielletty, tms. TietoIskupaketista löytyy lisätietoa harjoituksen kulusta, tämän voi tulostaa etusivulta, PDF muodossa.

SOPIVUUS RYHMÄÄN

Lähtökohtaisesti laji soveltuu kaikille. Jos kuitenkin käy niin, että ryhmän ohjaaja/ohjaajat havaitsevat, että ryhmässä on oppilas, joka ei toimi ohjeiden mukaisesti, käyttää karatea väärin dojolla tai sen ulkopuolella, ei noudata alla olevia pelisääntöjä, häiritsee muun ryhmän harjoittelua tai ei halua olla mukana harjoituksissa, ohjaajat keskustelevat asiasta kyseisen oppilaan ja tämän huoltajan kanssa siitä, että voidaanko asennetta korjata vai onko viisaampaa siirtyä harrastamaan jotain toista lajia. Tässä tilanteessa seura palauttaa harjoitusmaksusta loppuosuuden.

Päätöksen tekee tapauskohtaisesti seuran pääopettaja Sensei Perttu Lampinen 5.dan.

(30 vuoden aikana, olen joutunut tekemään kyseisen päätöksen neljä kertaa)

Junioriryhmän harjoitukset / Maaninka

Paikka: Maaningan urheilutalo
Aika: sunnuntaisin klo 16-17
Ohjaajat; Sensei Perttu Lampinen 5.dan, Sensei Petri Hakonen 1.dan

Juniorit Vehmeri

Paikka: Vehmersalmen koulu

Aika: Tiistataisin klo 19.00-20.00

Ohjaajat: Sensei Hannu Holopainen 2.dan, Jenniina Sintonen 2.kyu

Juniorit Pielavesi

Paikka: Pielaveden liikuntahalli

Aika: Keskiviikkoisin 17.00-18.00

Ohjaajat: Sensei Perttu Lampinen 5.dan, Ukko Lampinen 3.kyu

Juniorit Lapinlahti

Paikka: Asematie 8

Aika: Maanantaisin klo 16.30-17.30

Juniorit Siilinjärvi (12.8.2024 alkaen)

Paikka: Manttu, Siilinjärvi

Aika: Maanantaisin klo 16.30-17.30

Harjoitusasu

Harjoituksissa voi aluksi käyttää tavallista sisäliikunta-asua. Syyskauden aikana ohjaaja tekee pukutilauksen. Karateharjoitusten asu on valkoinen puuvilla-asu, housut ja takki, joiden japaninkielinen nimitys on "gi". Pukuun kuuluu vyö, joka on aloittelijoilla valkoinen. Harjoituksissa liikutaan paljain jaloin. Kaikki korut täytyy riisua harjoitusten ajaksi.

Vakuutus

Harjoittelun jatkuessa osallistujilla pitää olla voimassa karateharjoittelun kattava vakuutus. Seuralla ei ole vakuutuksia. Seuran yhteistyökumppanilta Lähitapiolalta pystyy hankkimaan juniorille karaten kattavan vapaa-ajan vakuutuksen. Alaikäisen kohdalla HUOLTAJA on vastuussa juniorin vakuuttamisesta.

Pelisäännöt harjoituksiin

Pelisäännöt päivitettiin 27.3.2024 pidetyssä tilaisuudessa 7-13-vuotiaiden harjoitusryhmää ajatellen.

Juniorit sitoutuivat noudattamaan kuutta sääntöä:

1. Ei lyödä toisia
  2. Ei tönitä
  3. Tulen harjoituksiin aina ajoissa
  4. En kiroile salilla enkä sen ulkopuolella
  5. Noudatan annettuja sääntöjä
  6. Kuuntelen ohjaajaa

Seura sitoutui puolestaan seuraaviin pelisääntöihin:

1. Harjoitukset pidetään aina, poikkeuksista tiedotetaan
  2. Ohjaajat ovat koulutettuja